חשיבות דגים בדיאטת הרזיה

כשעושים דיאטה, אנשים רבים מנסים לשים לב רק לכמות הקלוריות הנכנסות אל מול היוצאות כדי לייצר מאזן קלורי שלילי שיגרום להרזיה, ופחות נותנים את הדעת לאיכות התזונתית של אותן קלוריות.
כמובן שגם כשמנסים לרזות חשוב לנסות לשמור על הבריאות ולספק לגוף את כל הרכיבים התזונתיים שהוא זקוק להם כגון פחמימות מלאות, חלבונים איכותיים, ומזונות עם שפע של ויטמינים ומינרלים חשובים כגון מזונות עשירים בברזל או מזון עשיר במגנזיום או בויטמין B12 .

פחמימות מלאות

פחמימות מלאות חשובות בדיאטת הרזיה מספר סיבות מרכזיות. ראשית, הן מספקות אנרגיה מתמשכת ומאוזנת, מה שיכול לסייע בשמירה על רמות סוכר בדם יציבות ובכך להפחית את הפרעות ביציבת הסוכר ולמנוע רעב.
פחמימות מלאות גם מספקות רכיבים תזונתיים נוספים כמו סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים שחשובים לבריאות הגוף.
למרות שיש להם יחס גבוה באנרגיה, הם נספגים בקלות ומסייעים לתחושת שובע ולשיפור העיכול.
בנוסף, הם יכולים לשמש כבסיס למאכלים בריאים כמו פירות, ירקות, דגנים, ולספק אפשרויות רבות להכנת אוכל טעים ומזין במסגרת דיאטת הרזיה.

חלבון איכותי

דגים מכילים חלבון איכותי שחשוב לבניית שרירים ותחושת שובע.כשאוכלים חלבונים מרגישים יותר תחושת שובע יותר מאשר כצורכים פחמימות או שומנים, מאחר שהם מבצעים תהליכי עיכול מורכבים יותר ונמשכים יותר זמן.
במאה גרם של דג טרי, תמצאו כ-20 גרם חלבון, שחשוב לבניית השרירים.
כשעושים דיאטה, פעמים רבות בגלל מאזן אנרגיה שלילי, מקובל לחשוב שהגוף יפרק את השומנים כדי לספק לגוף את האנרגיה החסרה לו, אבל האמת היא שהדבר הכי זמין לגוף שחסרה לו אנרגיה זה דווקא השרירים שמרכיבים אותו והגוף מפרק את השרירים שלו כדי לספק מהם את האנרגיה שהגוף זקוק לה לקיומו.
כשמסת השרירים בגוף קטנה, קצב המטבוליזם בגוף יורד והאדם יכול להרגיש שהוא אוכל כמו פעם אבל כרגע הוא עולה במשקל.

חומצות שומן אומגה 3

דגים שמנים מכילים חומצות שומן אומגה 3, הידועות בתרומתן החשובה לבריאות הלב ולמערכת כלי הדם. הן משפרות את פעילות הלב, מסייעות לצריכת החמצן, וידועות ביכולתן להפחית את רמות הדלקת בגוף. דלקת נמוכה עשויה להקל על תהליכי הרזיה ולסייע בשמירה על בריאות כללית טובה.

יש גם מחקרים שמראים שחומצות שומן אומגה-3 עשויות גם לשחק תפקיד בתפקוד ההורמונים הרלוונטיים להפחתת השומן בגוף ובכך לסייע בהרזייה.

ויטמינים ומינרלים

דגים מספקים ויטמינים ומינרלים רבים שמשתתפים בתהליכי ההרזיה: B12, ויטמין D, אשלגן, יוד ועוד.

לדוגמה, ויטמין B12 משתתף בתהליכי המטבוליזם של פחמימות, שומנים וחלבונים. תפקוד תקין של מערכת העצבים והמטבוליזם יכול לשפר את רמת האנרגיה ולעזור בשמירה על משקל גוף תקין.

הוא משפר את פעולת העיכול וספיגת המזון במערכת העיכול, מה שיכול לשפר את הקליטה של חומרים תזונתיים ולעזור לגוף לנהל יותר יעיל את תהליכי העיכול.

מחסור בויטמין B12 עלול לגרום לתחושת עייפות וחוסר אנרגיה. תיקון המחסור ב- ויטמין B12 יכול לשפר את הכושר הפיזי ולהפחית את התחושה של עייפות המובילה לאכילת יתר.

יש כמה מזונות עשירים ב-B12 ואחד מהם הוא כאמור הדגים.

חשוב לצרוך גם מזונות עשירים בברזל כדי למנוע אנמיה שעלולה לגרום לעייפות.  עייפות עלולה לגרום לאכילת יתר היות וכשאנחנו עייפים מופרש בגוף הורמון הרעב (הגרלין) שגורם לנו לאכול מתוך מנגנון השרדותי ולא כדי לספק את צרכי הגוף לקיומו.

גם ברזל לנשים בהריון מאוד חשוב ויכול לעזור להם להימנע מעלייה במשקל במהלך ההריון כתוצאה מאכילה מעייפות מוגברת.

דל קלוריות

דגים רזים (עד 5% שומן) דומים בערכם התזונתי לחזה עוף או למנה בשרית רזה אחרת ובכך הם עוזרים לשמירה על משקל תקין.

לסיכום, דגים הם מזון שיכול לתרום רבות בדיאטת הרזיה.

שתף
אזור ראשי, לקיצור דרך לחצ/י כפתור ALT + x