• למה חשוב לעודד ילדים לצרוך דגים

    מאת: רותי אבירי, דיאטנית קלינית

     

    דגים מהווים חלק חשוב בהמלצות לתזונה נכונה ובריאה עבור ילדים.
    הם עשירים בחלבון איכותי המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות, הם מהווים מקור טוב לויטמינים רבים כגון ויטמינים מקבוצה B, והם עשירים במינרלים כגון אשלגן, מגנזיום, סלניום, אבץ, וברזל. בנוסף, דגים עשירים ברכיב חיוני ביותר - חומצות השומן מסוג אומגה 3 אשר תועלתן הבריאותית נקשרת להפחתת סיכון למחלות רבות כגון: מחלות לב וכלי דם , מס' סוגי סרטן. ספציפית אצל ילדים, אומגה 3 נקשרה לשיפור מצב הרוח, שיפור יכולות למידה ותתכן אף השפעה בילדים עם בעיות קשב וריכוז.


    בגלל החשש ממזהמים, בנייר עמדה של ארגוני הבריאות המחמירים בעולם (FDA, EPA)
    ניתנות הנחיות ספציפיות לצריכת דגים עבור נשים בהריון, מניקות וילדים:

    1. להימנע מאכילת כריש, קינג מקרל, דג חרב, Tilefish - עקב רמות כספית גבוהות.

    2. לאכול עד 340 גר' דגים בשבוע (2 ארוחות ממוצעות) מסוגים שונים של דגים, סרטנים וצדפות בעלי רמות כספית נמוכות, שהכי נפוצים מהם הם: שרימפס, סלמון, Pollock, דג חתול וטונה בהירה בקופסה *.

    3. אם דגתם דגים לבד, חפשו מידע לגבי בטיחותם באזור הדיג (לעיתים ניתן לברר במשרד לאיכות הסביבה על בטיחותם של מקורות מים מסוימים). אם מידע כזה אינו בנמצא, איכלו רק 170 גר' של אותם דגים בשבוע ואל תצרכו דגים אחרים במהלך אותו שבוע.

    עבור ילדים - יש לעקוב אחר אותן המלצות עבור ילדים, אך יש להתאים את גודל המנה.


    * יש זנים שונים של טונה בקופסה.
    הטונה בקופסה של סטארקיסט היא הטונה הבהירה (Skipjack).
    בארה"ב נפוצה גם הטונה הלבנה (Albacore) אשר עשירה כספית, ואשר ממנה ממליץ ה-FDA לאכול רק עד כ-170 גר' בשבוע.

     


    איך יודעים כמה טונה סטארקיסט ילד יכול לצרוך?
    מתוך אתר משרד הבריאות הישראלי:

    "דגים הינם מקור טוב לחלבון, דלים יחסית בשומן רווי ומכילים אומגה-3 ברמות שונות בהתאם לתזונתם, מקור גידולם וצורת הדיג שלהם.
    צריכת דגים תורמת לבריאות מבוגרים וילדים.
    משרד הבריאות ממליץ לכל האוכלוסייה, כולל ילדים, לצרוך דגים ולגוון את סוגי הדגים בתפריט. אין צורך להגביל את תזונת הדגים בקרב הציבור בכלל ובקרב ילדים בפרט אלא לשמור על תזונה מגוונת ומאוזנת".
    (www.health.gov.il פורסם ב 26.11.12)

     
    המלצות המלצות...אבל איך עומדים בהן? הנה מספר טיפים לעידוד ילדים לצריכת דגים:
    1. אל תניחו ש"ילדים לא אוהבים דגים".שלבו את הדגים - טונה לילדים, בצורות שונות כחלק מהתפריט המשפחתי ולעיתים תופתעו מליקוקי השפתיים.


    2. דגים ניתנים להגשה בצורות שונות. הצורות המומלצות עבור ילדים הם קציצות , כחלק מסלט (למשל עם אבוקדו או ביצה קשה), או בקופסאות (כגון טונה או סרדינים). אל תגישו לילדים  דג שלם - בגלל ה"עינים" וכמובן בגלל העצמות, וגם לא פילה - למרות שהחלק אמור להיות נקי מעצמות, הוא עדין יכול להכיל עצמות.


    3. שתפו את הילד בהכנת הדג - ילדים אוכלים יותר בקלות ובשמחה את מה שהכינו בעצמם. הם יכולים לערבב אותו ולהכין את הקציצות, לשים תבלינים , להשרותו לפני הכנתו,  להוציא אותו מהקופסא, לערבב אותו בסלט ועוד לפי יכולתם.


    4. טונה סטארקיסט בקופסא מתאימה במיוחד כטונה לילדים היות ואין לה צורה, טעם או ריח של דגים וכמובן בשל העובדה שאין חשש לעצמות קשות.


    5. היו יצירתיים וחדשו! הטונה בקופסא משתלבת היטב בכל ארוחה. היא ניתנת לחימום ולכן מתאימה גם לשילוב כמנה חלבונית בארוחה חמה: עם פסטה, אורז, חביתות, פשטידות ואפילו בסושי, אך מתאימה גם כמנה ראשונה או כתוספת לסלט.


    6. טונה סטארקיסט טעימה ישר מהקופסא ומתאימה גם לארוחות ביניים מזינות בתוך כריך לבית הספר בתוספת ירקות או בתוספת קרקרים מקמח מלא בשעות אחר הצהריים.


    7. מחקרים מראים שכדי שילד ינסה מאכל חדש עליו להיחשף אליו לפעמים לפחות 20 פעמים. לכן, לא להתייאש וגם אם הילד לא אוכל, להמשיך להניח בשולחן את הדגים.


    8. נקודה חשובה ואולי "הכי חשובה" – אומרים שאם אתם רוצים שילדכם יקרא ספרים, מה שעליכם לעשות הוא ...לקרוא בעצמכם!  דוגמא אישית היא הדרך הטובה ביותר לגרום לילד לעשות משהו שהיינו רוצים שיעשה. מילים, נדנודים ולחצים- יעשו לרב בדיוק את ההיפך. בקיצור- איכלו דגים!

up לכל סרטוני סטארקיסט
חיפוש חופשי באתר
search